Vill du ha en gratis hund?

På Vovve.net så diskuteras det idag om foderhundar. Att väldigt många verkar tro att en foderhund är något som man ska skaffa för att man inte har tillräckligt med mycket pengar att köpa in en egen.

Detta är helt galet enligt mig, jag förstår mycket väl att det inte är lätt att få fram 10 000 kr vilket är det vanligaste inköpspriset på en hund nuförtiden, men samtidigt kan jag inte låta bli att tänka om man inte orkar spara ihop dessa pengar under en längre tid eller försöka fixa fram pengarna, orkar man verkligen med en hund då?

Vad gör man då hunden blir sjuk? Det är inte alltid försäkringsbolagen kan direktreglera och man kan då bli tvungen att ligga ute med tiotusentals kronor.  Och utav egen erfarenhet så när en hund blir sjuk, då blir den verkligen sjuk, och då blir det väääldigt dyrt. 

Så det är inte bara att ta en s.k. gratishund, man måste ha mycket i åtanke! Dessutom så har jag svårt att tro att en uppfödare slänger ut foderhundar till höger och vänster till främmande människor, en foderhund är många gånger blivande avelsmaterial som kan betyda mycket för kenneln, och då ger man inte bara bort den hux flux. 

Det är en ära att bli tillfrågad att vara fodervärd till en hund som uppfödaren bedömer som bra avelsmaterial och det ställer även höga krav på en som ägare, hunden ska meriteras och hållas i bra skick så den kan klara av utställningar, avel och andra saker.

Man måste även fråga sig om man orkar? För en dag kan det skära sig totalt med uppfödaren, och vad gör man då?

Jag har bara tråkiga erfarenhet av fodervärdskap och det är något jag aldrig mer kommer göra om.



Kommentarer
Postat av: Kicki

Jag läste också många trådar om det nyligt på vovve, och valde då att inte lägga mig i. Men jag håller helt med dig.

Fodervärd är en ära och ett stort ansvar, inget man tar sig an bara för att man saknar pengar. Många verkar inte heller tänka på hur mycket ett fodervärdavtal faktiskt kan kosta i slutändan även om inköpspriset blir lägre. Och vilken uppfödare sen som lägger över ett sådant ansvar på någon som egentligen inte har riktigt råd att ha hund...? De behöver inte vara sämre ägare för den sakens skull, men då kan man hellre vänta tills ekonomin passar.

Nu vart det långt här... Kort och gott - jag tycker som du :)

Tack för titten i min blogg!

2008-06-29 @ 21:40:44
URL: http://kickikickass.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0